At være svindler er et højtspecialiseret fuldtidsjob

Svindel er et kæmpe problem. Selvom vi alle er blevet mere forsigtige og opmærksomme, så er svindlerne også bare blevet dygtigere, og der er ingen tvivl om, at de danske virksomheder er oppe imod højtspecialiserede, udenlandske svindlerbander, som helt enkelt møder ind på arbejde hver dag for at franarre nogen deres penge.

I 2023 havde vi i Sydbank alene 51 sager, hvor erhvervskunder var blevet svindlet for over 5 mio. kr. i alt. Og så er det ikke engang slemt i forhold til, hvor galt det kan gå. Falske fakturaer er noget af det, vi oplever, flest virksomheder mister penge på, men også ”beneficiary account change” og CEO-Fraud er udbredt.

Alle tre handler om, at en svindler får skaffet sig adgang til virksomhedens online systemer. Og så ligger vedkommende tålmodigt og overvåger virksomhedens transaktioner. På den måde lærer svindleren, hvordan virksomheden typisk opererer, og når så tiden er moden, slår han til – enten ved at sende en falsk faktura fra en kendt samarbejdspartner, ved at forfalske CEO’s mails eller ved at ændre kontonumre på leverandører, så pengene bliver overført til en hemmelig konto i udlandet, hvorfra de forsvinder som dug for solen.

Det er så snedigt og elegant udført, at der kan gå lang tid, før man overhovedet opdager, at der er noget galt. I banken kan vi nå at stoppe enkelte transaktioner, men alt for ofte er pengene væk, før vi kan komme til dem. Og hvor private kunder har krav på kompensation fra banken, så gælder det ikke for erhverv, så når en virksomhed er blevet svindlet, er pengene væk. Derfor er det virkelig vigtigt, at man prioriterer området i sin virksomhed.

Sikkerhedsprocedurer, -kontroller og -processer skal være på plads. Men selvom man gør, alt hvad man kan, kan man stadig ikke vide sig sikker, hvorfor man skal sørge for at gå sine forsikringer igennem og tjekke, at man er dækket ordentligt. Ellers kan det få alvorlige konsekvenser, hvis man har haft besøg af en svindler.

Fremtidsfuldmagter i erhvervsregi

I banken har vi en unik indsigt i de her ting. Vores medarbejdere bliver løbende uddannet i at bekæmpe svindel, og vi vil rigtig gerne hjælpe vores kunder med at passe på deres penge.

Én af de ting, vi gør opmærksom på, er at man faktisk kan lave fremtidsfuldmagter i erhvervsregi. Man kan altså udforme et dokument, hvoraf man giver en anden person fuldmagt til at agere på ens vegne, i fald man fx skulle få stjålet sin identitet.

Og det sker faktisk, at en CEO eller CFO er udsat for identitetstyveri. Så bliver vedkommende lukket fuldstændig ned, hvilket kan få voldsomme konsekvenser, hvis der fx ikke kan udbetales løn, ansættes eller afskediges, købes nyt eller træffes store beslutninger i en periode.

Dokumentet skal tinglyses og kan aktiveres af en advokat, hvis man i værste fald får brug for det. Det er værd at overveje. Og husk, det er ingen skam at blive snydt. Du er oppe imod meget stærke kræfter, så du kan kun gøre dit bedste for at beskytte dig og din virksomhed og håbe, det er nok.

 

Læs mere her

Se webinar om svindel, og hør, hvordan du øger sikkerheden